Intervjuer

Økologisk til folk flest

Extra er Norges raskest voksende butikkjede, med snart 500 butikker landet rundt. Ikke nok med det, etter målrettet arbeid er kjeden blitt størst på økologi i lavprismarkedet. Kjededirektøren Christian Hoel ønsker seg enda flere norske økologiske matvarer. Vi spurte han om hvordan vi best kan etterspørre øko-varene vi vil ha.
Christianhoel Foto Extra
Kjededirektør i Extra, Christian Hoel, ønsker seg enda mer norskproduserte økologiske produkter.

Personlig ønsker jeg meg enda mer norskproduserte økologiske produkter, og jeg ønsker meg enda tettere samarbeid med industrien i hele verdikjeden, slik at vi sammen kan løfte økologi til nye høyder i norsk dagligvarehandel, uttalte Christian Hoel til Landbruksdepartmentet tidligere i år. Da Extra fylte 10 år i 2016 satte kjeden seg et hårete mål om å bli størst på økologi i lavprismarkedet.

Etter tre år med systematisk arbeid, er målet realisert, målt i omsetning. I dag kan vi finne over 400 økologiske varer i butikkhyllene. For Extra har det vært viktig å kommunisere økologi til kunden, markedsføre satsningen i media og i sponsorater, og jobbe med butikkansatte slik at de kan ivareta eierskapet til økologi i sitt lokalområde.

– Vi erfarer sterk vekst, men gir oss ikke der. Denne satsningen skal videreføres i tiden som kommer, sa kjededirektøren i samme møte. Dette må vi høre mer om!

– Hva synes du personlig om utvalget av økologiske matvarer i norsk dagligvarehandel? Er det enkelt å være en økologisk forbruker i dag?

Vi erfarer sterk vekst, men gir oss ikke der.

– Utvalget av økologiske matvarer handler for meg om et samspill i hele verdikjeden mellom etterspørsel og tilbud. Etter nylig å ha hatt den store gleden av å få besøke Landbruksdepartementet i forbindelse med publisering av Øko-rapporten 2018, opplevde jeg hvor like interesser vi har, men samtidig hvor mye vi har å lære av hverandre og jobbe sammen i et mye tettere samspill. Det er her jeg mener nøkkelen til et enda større mangfold innen økologisk produksjon ligger.

– Gitt at dere fikk stor etterspørsel og henvendelser om økologiske varer, hvor stor innvirkning har det på Extras innkjøp og utvalg i butikk?

– I Extra opplever vi allerede stor etterspørsel av økologiske produkter. En av grunnene til at vi har så stor suksess innen økologi, er nettopp fordi vi løpende lytter til kundene og stadig utvider både sortimentsbredden i den enkelte lokale butikken, og at vi stadig utvider det økologiske sortimentet i flere butikker i Extra-kjeden nasjonalt sett.

– Dersom en kunde savner et produkt i en butikk, hvordan er det mest hensiktsmessig å kommunisere dette? E-post, direkte kontakt med butikkmedarbeider, Facebook, noe annet eller alt sammen?

En av grunnene til at vi har så stor suksess innen økologi, er nettopp fordi vi løpende lytter til kundene.

– I Extra ønsker jeg at vi lytter til gode innspill fra både kunder og samarbeidspartnere i verdikjeden. Er du kunde tenker jeg det beste er å snakke med butikksjefen eller kontakte vårt fantastiske Kundesenter, og er du leverandør er best å kontakte vår Innkjøpsavdeling i Coop Norge.

– Med tanke på Extras hårete mål om å bli best på økologisk: Finnes det et tallfestet mål for antall varer eller prosenttall for andel økologisk i utvalget som skal nåes innen en viss tid?

– Vi har en tallfestet ambisjon om å ha størst andel av økologiske produkter i lavprismarkedet. Den ambisjonen har vi allerede nådd, så nå er ambisjonen å fortsette vårt systematiske arbeid her med videre vekst, men dette styres jo selvsagt i takt med etterspørselen i markedet også.

– Er det viktig for Extra at de økologiske produktene har norsk opprinnelse?

– I Extra ønsker jeg at vi som hovedregel skal prioritere norske produsenter og varer. For det første heier jeg på den norske bonden, og for det andre er dette ett av flere ledd i å tenke mer bærekraftig produksjon, heller enn å få fraktet varene inn til Norge fra utlandet. Samtidig er det også forhold som for eksempel økologiske produkter som ikke finnes på det norske markedet, eller sesong-svingninger, som gjør at vi ikke bare kan kjøpe fra Norge.

Hvordan arbeider Extra med å stimulere til mer norskproduserte økologiske produkter?

– Extra har allerede tatt en rekke grep for å stimulere til mer norskprodusert økologiske produkter, men vi må bare fortsette å jobbe målretta og systematisk med dette. Eksempelvis er Extra billigst på økologisk melk i norsk dagligvarehandel. Dette har økt etterspørselen betydelig, og for eksempel på Extra Nesoddtangen har økologisk melk en andel på over 30 prosent.

Flere artikler