Intervjuer

Greenfluencers

Møt jentene som bruker grønt engasjement til å inspirere deg og meg til bærekraftige hverdagsvalg.
Bilde Radical Broccoli
Susanne og Anette Bastviken fra Radical Broccoli, som nylig har utgitt sin første bok "Jordnært".


RADICAL BROCCOLI

NAVN: SUSANNE OG ANETTE BASTVIKEN
ALDER: 26 og 28
BAKGRUNN: Anette har tidligere arbeidet i EAT og Forsvaret og har bakgrunn fra War Studies fra Kings College i London. Susanne har tidligere arbeidet i EAT og FN, og er siviløkonom fra Copenhagen Business School. Sammen er de aktuelle med en bok om miljøvennlig livsstil.
HVOR: radicalbroccoli.com, @radicalbroccoli på instagram, og på facebook.

– Fortell litt om hva «Radical Broccoli» er og hvordan det startet. Hvordan endte dere opp som «greenfluencers»?

– Vi hadde en drøm om å nå ut direkte til folk med tips og idéer til hvordan vi sammen kunne gjøre verden til et litt bedre sted. Etter å ha jobbet i større organisasjoner som EAT og FN hadde vi lyst til å ha en tettere dialog med mennesker rundt omkring i verden, og følte at vi på den måten kunne gjøre en større forskjell. Det begynte med at vi delte inspirasjon til hvordan man kan lage deilige, plantebaserte matretter, nettopp fordi det å kutte kjøtt og meieriprodukter er den viktigste enkelthandlingen vi kan gjøre for miljøet. Deretter beveget vi oss over på temaer som bedre måter å handle på uten å bruke så mye plast, resirkulering, bedre typer klær og produkter og å inspirere folk til å nyte naturen.

Vi håper flere finner gleden ved å leve litt bedre med færre ting og at det gjør deg til et litt gladere menneske!

– Hvilket budskap er det dere ønsker å formidle med deres påvirkningsmakt i sosiale- og digitale kanaler?

– Vi ønsker å formidle at alle kan finne sin måte å leve litt grønnere på, og at det skal være gøy, givende og enkelt å få til uansett hva slags livsstil du har. Vi håper flere finner gleden ved å leve litt bedre med færre ting og at det gjør deg til et litt gladere menneske!

– Hvilke tiltak gjør dere selv i hverdagen for å leve så grønt som mulig? Hvilke forandringer har vært lett å gjennomføre, og hva er mer utfordrende?

– Vi spiser begge vegansk, sykler og bruker kollektivtransport, kjøper oftest brukte klær, unngår plast og kjemikalier så mye vi klarer, lager egne produkter og prøver å nyte så mye av naturen vi bare kan! Alle disse tingene føles gledelig, selv om det selvfølgelig tar tid å bevege seg over i en ny livsstil. Det vanskeligste har definitivt vært å kutte ned på reising. Noe av det viktigste vi gjør, er å passe på at vi har det så bra vi kan med oss selv, sånn at vi har overskudd til å tenke en ekstra tanke utover egne liv.

Vi håper også at flere og flere begynner å stille spørsmål ved både hva slags klær, husholdningsprodukter og kosmetikk man kjøper, og hvor mye man faktisk trenger.

– Hva er etter deres mening de viktigste små grepene vi som enkeltpersoner kan gjøre for å endre vår livsstil i grønn og bærekraftig retning?

– Det aller viktigste er å kutte ned på kjøtt, spesielt rødt kjøtt, og meieriprodukter. Dette er både for din egen helses del, men også for planeten. Grunnen til at det er så viktig er at det berører både klimagassutslipp, landbruk, bruk av kjemikalier og vann, og selvfølgelig dyre- og planteliv! Vi håper også at flere og flere begynner å stille spørsmål ved både hva slags klær, husholdningsprodukter og kosmetikk man kjøper, og hvor mye man faktisk trenger. Vi har selv trengt en liten inventarsjekk, og funnet ut at tidligere shoppingbehov bunnet mer i andre problemer enn at vi faktisk hadde for lite klær. Ta supergodt vare på deg selv, og så kommer behovet for å ta vare på jorda på kjøpet!


GREEN HOUSE BY ANJA STANG

NAVN: ANJA STANG
ALDER: 43
BAKGRUNN: Motejournalist, stylist og redaktør i magasinbransjen
HVOR: anjastang.no, @greenhousebyanjastang på Facebook og @green_house_by og @anjastang på Instagram

Det ikke må være så strengt, dyrt eller «flinkt» å leve grønnere!

Fortell litt om hva «Green House» er og hvordan det startet. Hvordan – og hvorfor – ble du «greenfluencer»?

– Jeg har en lang journalistutdannelse og karriere i mote- og magasinbransjen bak meg. Jeg har alltid hatt «grønne» verdier, men vendepunktet kom da jeg var gravid første gang for ni år siden. Jeg ble mer bevisst på hva jeg og sønnen min burde spise – og hva slags verden jeg ville at han skulle arve. Jeg begynte å skrive mer om økologisk mat og etisk mote, og gjesteblogget for Økologisk.no. Etter hvert savnet jeg å ha min egen kanal, og så et «hull» i markedet for et personlig nettmagasin med like mye fokus på etikk som estetikk. Jeg ruget på ideen en god stund før jeg turte å hoppe i det, men da føltes det veldig riktig. Siden jeg er en ordnerd, begynte jeg å bruke begrepet «greenfluencer» litt humoristisk.

– Hvilket budskap er det du ønsker å formidle ved hjelp av din påvirkningsmakt i sosiale- og digitale kanaler?

– Jeg ønsker å inspirere så mange som mulig til å ta mer miljøvennlige valg i hverdagen! Til å oppdage de aktørene, produktene og oppskriftene som gjør det fristende å gjøre noe bra. Vise at en livsstil som er mer i pakt med naturen kan gi harmoni og velvære. Og ikke minst: At det ikke må være så strengt, dyrt eller «flinkt» å leve grønnere!

Siden jeg er en ordnerd, begynte jeg å bruke begrepet «greenfluencer» litt humoristisk.

– Hvilke tiltak gjør du selv i hverdagen for å leve så grønt som mulig? Hvilke forandringer har vært lett å gjennomføre, og hva er mer utfordrende?

– Mye kommer av seg selv når man har lyst til å sette et mindre avtrykk på planeten. Jeg kildesorterer, komposterer, resirkulerer, kjører elbil og kjøper mest mulig naturlige produkter. Vi kjøper også mye brukt – fra klær til møbler og utstyr til barna. Det mest utfordrende er definitivt å slutte å fly. Jeg flyr sjelden utenfor Europa og elsker tog, men med en mor som bor i Frankrike blir det gjerne noen turer i året.

– Hva er etter din mening de viktigste små grepene vi som enkeltpersoner kan gjøre for å endre vår livsstil i grønn og bærekraftig retning?

– Absolutt alt hjelper. Blant de viktigste grepene er å kaste mindre mat, spise mer plantebasert og å fly mindre. Og unngå plagg i polyester som «røyter» mikroplast ut i havet.

EN INFLUENCER er en påvirker, og omtales ofte i reklame- og mediebransjen om opinionsledere som ytrer seg offentlig i digitale og sosiale kanaler for å påvirke holdninger og handlinger hos lesere og tilhengere med samme interesser. Influencerne er markante personligheter som inspirerer andre med nye ideer og øver innflytelse på trender og meninger i ulike samfunnsgrupper. Influencere kan også påvirke forbrukere gjennom markedsføring av produkter de gjerne vil assosieres med. Kilde: Wikipedia


MIA FROGNER AKA GREEN BONANZA

NAVN: MIA FROGNER
ALDER: 33
BAKGRUNN: Utdannet litteraturviter, jobber som spesialrådgiver i kommunikasjonsbyrå. Har utgitt ut to kokebøker; Grønn Bonanza (2016), Grønnere! (2018).
HVOR: greenbonanza.com, @greenbonanza på Instagram og Green Bonanza på Facebook.

Det er fantastisk mange flotte mennesker der ute som bryr seg om det samme som jeg gjør, og det er veldig stas å komme i kontakt med dem gjennom Green Bonanza.

– Fortell litt om hva «Green Bonanza» er og hvordan det startet. Hvordan – og hvorfor – ble du «greenfluencer»?

– Green Bonanza startet som en matblogg i 2014, og har utviklet seg til å bli et sted for både (mer) mat, samtaler og diskusjoner, engasjement og aktiviteter som jeg er så heldig å få være en del av. Jeg tenker vel egentlig ikke på meg selv som en «greenfluencer», og gjorde i hvert fall ikke det da jeg startet, men jeg synes det er veldig givende å kunne bruke engasjementet mitt og det jeg står for til å oppfordre andre til å ta grep, og spre det videre. Det er fantastisk mange flotte mennesker der ute som bryr seg om det samme som jeg gjør, og det er veldig stas å komme i kontakt med dem gjennom Green Bonanza.

Mat er en fantastisk møteplass, og jeg tror på matlaging og det å dele et måltid som en aktivitet som utelukkende er positiv for oss, og jeg er opptatt av at vegansk mat er god mat.

– Hvilket budskap er det du ønsker å formidle ved hjelp av din påvirkningsmakt i sosiale- og digitale kanaler?

– Man kan kanskje si at det er todelt: På det strukturelle planet er jeg ekstremt opptatt av å formidle at vi alle har påvirkningskraft både gjennom handlingene våre og gjennom ordene våre, og når det kommer til så store utfordringer og spørsmål som klima, miljø, bærekraft og mat er det godt å kunne være en kanal som kanskje tar de store spørsmålene og gir noen konkrete svar - for alt vi gjør hjelper, og bare det å føle at vi gjør noe, tror jeg fører til at vi faktisk gjør mer. Samtidig er jeg jo veldig opptatt av det sosiale og kulturelle rundt mat og råvarer, som den siste boka mi handler om: Mat er en fantastisk møteplass, og jeg tror på matlaging og det å dele et måltid som en aktivitet som utelukkende er positiv for oss, og jeg er opptatt av at vegansk mat er god mat. Så det er disse to hovedbudskapene jeg prøver å kombinere i alle mine kanaler.

– Hvilke tiltak gjør du selv i hverdagen for å leve så grønt som mulig? Hvilke forandringer har vært lett å gjennomføre, og hva er mer utfordrende?

Jeg tror på å finne det området i ens eget liv man får energi av, og begynne der.

– Vi har et vegansk hushold, det vil si at både mat og andre ting som finnes her er fritt for animalske produkter. Det å kutte ned eller kutte helt ut kjøtt og biprodukter av kjøtt er et av de viktigste klimatiltakene vi kan gjøre. I tillegg er det viktig for oss å ha et sobert og fornuftig forbruk som mennesker, det er altfor mye kjøp og kast i samfunnet vårt. Vi flyr ikke på ferie, bruker nærområdet og lokale tilbud, handler grønt fra lokale produsenter når det er mulig i sesong, dyrker litt i småskala på verandaen, handler bærekraftig produserte artikler – og så videre.

– Hva er etter din mening de viktigste små grepene vi som enkeltpersoner kan gjøre for å endre vår livsstil i grønn og bærekraftig retning?

– Jeg tror det viktigste er å erkjenne at noe må gjøres, og at vi alle er en del av løsningen. Blir vi maktesløse og tenker at det er noen andre som må fikse dette, skjer det ingenting. Jeg tror på å finne det området i ens eget liv man får energi av, og begynne der. Er det klærne? Maten? Huset? Med nye vaner og løsninger på ett område flyter det av seg selv etterpå, og jeg tror ingen vaner endres av å føle seg tvunget, det må være lystbetont og givende for oss samtidig. Vi kan alle bytte ut plastprodukter med bærekraftige løsninger på bad og kjøkken, spise plantebasert to-tre dager i uka, ta med take away-kopp, si nei til sugerør og plastpose eller droppe den helgeturen med fly!


MIRIAM ANDREA JØMS OG GRØNNE JENTER

NAVN: MIRIAM ANDREA JØMS
ALDER: 33
BAKGRUNN: Co-gründer av Palma Kiosk & Kaffebar As, som er en vegansk strandkiosk, og en av ti jenter i bloggkollektivet Grønne Jenter.
HVOR: gronnejenter.no, GronneJenter på Facebook og @gronnejenter på Instagram, samt Miriams egne kanaler @mgensy og @palmakiosk

Grønne jenter er en grønn rosablogg!

– Fortell litt om hva «Grønne jenter» er og hvordan det startet. Og hvorfor ble du en «Greenfluencer»?

– Grønne jenter er en grønn rosablogg! Vi startet i 2013 for å inspirere andre jenter ved å dele våre mer eller mindre vellykkede forsøk på å leve miljøvennlig. Da jeg ble invitert med hadde jeg allerede vært veganer nærmere et tiår og syntes det var fantastisk å endelig få inspirere andre til å spise mer vegansk ved å være en «greenfluencer».

– Hvilket budskap er det du og dere ønsker å formidle med deres påvirkningsmakt i sosiale- og digitale kanaler?

– Budskapet til Grønne Jenter er at det er kult, spennende og bra for både deg og miljøet å ha en grønn livsstil! Ved å være et bloggkollektiv med 10 jenter på det meste, har vi vist at en grønn livsstil er mangfoldig og alle kan gjøre litt! Vi ønsket å være en motvekt til alle de bloggene som hovedsakelig oppfordrer til økt forbruk. Vi fokuserer entusiastisk på opplevelser, gjenbruk, DIY og naturopplevelser og viser hvor gøy vi har det!

– Du er den eneste av de grønne jentene som lever helt vegansk. Andre spiser i varierende grad vegetarisk eller noe kjøtt. Hva tenker du om deres ulike innfallsvinkler til et grønt og bærekraftig kosthold?

– Hovedpoenget til GJ er å inspirere! Til sammen sitter vi på mye kompetanse, og selv om jeg er den eneste av oss som spiser helt vegansk, så synes jeg det er kjempegøy å bli inspirert til å lære mer om ville vekster og hvordan jeg kan bruke dem i min veganske matlaging. Vi spiser ofte vegansk når vi treffes. Respekten for at vi alle er på forskjellig sted på veien mener jeg er viktig.

Vi fokuserer entusiastisk på opplevelser, gjenbruk, DIY og naturopplevelser og viser hvor gøy vi har det!

– Hvilke tiltak gjør du selv i hverdagen for å leve så grønt som mulig? Hvilke forandringer har vært lett å gjennomføre, og hva er mer utfordrende?

– Det viktigste er at jeg ikke spiser kjøtt eller meieriprodukter! I tillegg er jeg stor fan av gjenbruk, både når det kommer til interiør og klær! Selv om jeg er en fargerik maksimalist, så sørger jeg for å finne skattene hovedsakelig brukt via Finn, Fretex eller via rettferdige butikker på nett, som Penepiker, Fair & Square og Vegetarian Shoes. Økologiske og lokale produkter er foretrukket om jeg kan. Som gründer elsker jeg å støtte opp om andre gründere og nabolagsinitiativ med et grønt og kortreist fokus.

– Hva er etter din mening de viktigste små grepene vi som enkeltpersoner kan gjøre for å endre vår livsstil i grønn og bærekraftig retning?

– Det fantastiske med de små grepene du selv kan gjøre i hverdagen, er at du kan begynne allerede i dag! Start med å bytte ut et par kjøttmiddager i uka med veganske alternativer. Prøv en vegansk lasagne med linser og masse grønnsaker, prøv fredagstaco proppfull med proteiner ved å bruke kidneybønner og lage en kremet søtpotetsuppe når du skal servere mange og har lite tid til forberedelsene. Etterhvert vil du oppdage at de fleste av dine middagsretter finnes i en god, rimelig og sunn vegansk variant. Industrielt husdyrhold legger et stort beslag på naturens ressurser, og har et høyt CO2-utslipp sammenlignet med plantebasert mat. Så da er det bare å ta med seg handlenettet i matbutikken, resirkulere på veien, invitere venninnene på klesbyttekveld og servere vegansk tapas, så er du langt på vei med din grønne og bærekraftige livsstil!

Flere artikler