Reddik Elisabeth Fagerland
Intervjuer

Ekte og direkte

Matfra.no er et resultat av nostalgisk lengsel og moderne teknologi. Den digitale markedsplassen kutter mellomledd og gir matglade forbrukere tilgang til rene råvarer.

Mariann Solaas ville finne tilbake til de gode råvarene rett fra bonden. Sammen med ektemannen Kristian Solaas startet hun derfor Matfra.no, en åpen markedsplass på nett for små- og mellomstore produserer med ønske om å selge lokalt og direkte.

– Jeg har fra barndommen vært vant til selvdyrka poteter til eget forbruk.  Vi plukket gulrøtter og jordbær fra gårdene i området, kjøpte hele slakt som vi fikk partert, og vi fisket og fylte fryseren med helt fersk fisk. Min mor lagde alltid ren og ordentlig mat fra bunnen av. Da jeg ble voksen opplevde jeg ikke den samme gode følelsen av maten jeg kjøpte på butikken og lagde selv. Ikke smakte den like godt heller, forteller Mariann.

I likhet med veldig mange i vår generasjon, vet vi ikke hvor eller hvordan vi kan handle rett fra de som produserer maten vår.

– Jeg ville tilbake til den gode følelsen knyttet til selve råvarene. Det er ikke det samme å handle en kilo gulrøtter på butikken, vasket og innpakket i plast fra et ukjent sted i landet kontra å handle en papirpose full av gulrøtter med jord fra en bonde i nærområdet. Men i likhet med veldig mange i vår generasjon, vet vi ikke hvor eller hvordan vi kan handle rett fra de som produserer maten vår. Derfor jobber vi med å lage en enkel måte for produsentene og konsumentene å nå hverandre på, hele året, fortsetter hun.

Nå jobbes det med å etablere hentepunkter i større tettsteder og byer for å gjøre det lettere å handle lokalt i en travel hverdag. Foreløpig finnes ett i Harstad, hvor de har drevet konseptet i to år allerede, og tre nye dukker snart opp i Oslo. – Det fine med markedsplassen er at hver produsent også kan opprette egne hentepunkter. Varene avleveres på steder de uansett er innom eller kjører forbi, sier Mariann.

I dag jobber hun med Matfra.no på fulltid. Nettsiden viser hva bøndene har tilgjengelig, hvor de holder til og gir forbrukeren mulighet til å handle direkte. Til gjengjeld betaler produsenten en andel per salg. – Under koronakrisen halverte vi andelen for å hjelpe matprodusenter som har mistet store kunder som restauranter og hoteller under lockdown. Den vil ligge på fire prosent ut 2020, forklarer Mariann, som anser årets arbeid som en del av korona-dugnaden.

En nasjonale lansering, kombinert med unntakstilstanden, har gitt en stor pågang fra bønder og matprodusenter som vil selge varene direkte til forbruker. – Vi opplever også stor etterspørsel etter økologisk mat, og spesielt grønnsaker, påpeker Mariann, som håper å kunne samarbeide med flere økoprodusenter i framtiden.

matfra.no

Flere artikler