Helse

Bare barnemat

Selv det enkleste innen matlaging har for mange fått noe skummelt, alkymiaktig over seg. Vi tror at vi ikke kan lage like god mat som matfabrikkene.
Barnemat
Riktig mat, smarte barn!

Selvfølgelig kan vi det, mye bedre også. Helt fra det første tilskuddet av annen mat enn morsmelk eller -erstatning, kan du introdusere barnet ditt til hjemmelaget mat. Stor variasjon av økologiske kornsorter gjør at babyen ikke trenger å spise den samme grøten hver dag. Hvis barnet får nok morsmelk behøver du ikke starte med grøt før etter fire–fem måneder. Ferdiggrøter (økologiske) er greit nok og lettvint i mange situasjoner, men gir du kun dette blir det fort ensformig kost. Til daglig er det dessuten rimeligere å lage grøten selv. Du serverer jo dessuten mer enn bare føden; holdninger til smak og matlaging bør begynne tidlig. 

NÅR DU SKAL LAGE din egen barnegrøt kan det være nyttig å rydde plass til fem-seks kornsorter; rismel, havremel og -gryn, hirseflak, svedjerug, quinoa og spelt fullkornsmel, alt selvsagt økologisk. I tillegg er det fint å mose bakte eller kokte epler, pærer og fryse ned i små porsjoner. En terning kjøler ned den ferdigkokte grøten raskere, slik at den sultne kroppen får mat fort. 

Det er lurt å bløtlegge sammalt mel, fullkornsmel og havrekorn over natten.

FOR DE MINSTE er grøten et slags overgangsrite mellom morsmelk og kjøttkaker. I mangel av tenner må babymat være myk og lett å svelge. Det betyr ikke at maten skal være fri for motstand og tekstur. 

De som forsker på småbarn og mat mener at det finnes et «vindu» omtrent ved 4-8 måneders alder hvor barn er spesielt mottakelige for smaksinntrykk. Da har man en mulighet til å prege det nye mennesket til å like og akseptere forskjellige smaker.

Kok grøten med moset, tørket økologisk frukt, særlig aprikos, som er en fantastisk kilde til jern. Velg ulike typer tørket frukt for å variere den daglige smaken. Det er viktig at disse er økologiske, og ikke tilsatt noe form for konserveringsmiddel, som svovel. Økologiske gulrøtter og poteter kan du også begynne forsiktig med, godt moset.

I KORN FINNES vitaminer og mineraler; sink, silisium, magnesium, kalsium og jern. Disse mineralene er bundet opp av fytinsyre, som beskytter planten. Mennesker klarer i liten grad å ta opp disse mineralene i fordøyelsen med mindre vi legger kornvarene i bløt en tid. Vannet ”vekker” nemlig enzymet fytase, som bryter ned fytinsyren og frigjør næringsstoffene. Det er lurt å bløtlegge sammalt mel, fullkornsmel og havrekorn over natten. Glemte du det, vil det likevel være bra å la kornvarene få en halvtime sammen med vann mens du gjør morgenstellet. 

Fytinsyre brytes også ned av syre. Når barnet er stort nok til å spise yoghurt eller kefirmelk, vil syren hjelpe til med å frigjøre mineralene. Mineraler er helt nødvendig, både for barn og voksne, så det er lurt å bruke økologisk yoghurt, cultura eller kefirmelk på müslien din også.

C-vitamin fremmer opptaket av jern som korn er en rik kilde til. Ved å spise noe med C-vitamin sammen med mat som inneholder jern, nyttiggjør man seg bedre av jernet. Kiwi, jordbær, eple, banan, aprikos og lichi inneholder alle endel C. Blåbær inneholder mye sunne stoffer, men ikke C–vitamin. Å tidlig smyge inn litt av alle disse forskjellige smakene i grøten, én av gangen, er lurt.

SMÅBARN får ofte for lite fett, og en sunn fettilsetning er økologisk ekstra virgin kokosolje som helsekostforretningen selger. Eller en teskje med økologisk oliven jomfruolje. Husk at spebarn kan begynne med tran fra de er 4 uker gamle. Lurt å starte tidlig.

Flere artikler