1
Meninger

Skolehagen hele dagen

Spør du en skolestarter om å tegne sin drømmeskole, vil du nesten alltid få en tegning av en hage som svar.

MIDT I SKOLEHAGEN til Hurdal Steinerskole står det en gammel trestubbe. Hvis du går dit i et friminutt kan du få servert både sølevannkaffe og kaker av ekte sand. Barna leker, de bygger hytter av tepper eller de luker i skolehagen. Skolehagen er en stor del av vår skolegård, der de voksne arbeider i friminuttene, mens barna leker rundt.

Tidlig om våren begynner planleggingen av hvordan skolehagen vår skal bli. Elevene deltar medsine ønsker, vi skriver lister og lager skisser. Vi sår frø inne tidlig på våren, og etter at snøen er borte sår vi frø dirkete på vokseplassen. Det spirer og gror i skolehagen mot sommeren. Foreldre og elever vedlikeholder hagen med vanning og luking gjennom sommerferien og når vi kommer tilbake etter ferien bugner det med grønnkål, ringblomster, purre og alt godt som skal bli til vår skolemat. I løpet av høsten henter vi inn korn som treskes og males til mel på håndkvernen av stein.

Høstens grøde feires med en stor høstfest der vi baker brød av melet vi har malt og vi lager grønnsaksuppe av grønnsaker fra hagen. Fra frøet ble plantet i jorden i mars, gjennom vår og sommer, har nå frø blitt til mat på bordet. En av verdens store undre, det bitte lille frøet som blir til store grønnsaker. Vi undrer oss sammen med elevene.

Rundstykke rulling
Det lukter deilig over hele skolen når lunsjmål- tidet nærmer seg.

HOS OSS FÅR ELEVENE økologisk skolemat fire dager i uken. Det er førsteklasse som har ansvaret for selve matlagingen. De hakker og skjærer, de lager supper og baker brød. Det lukter deilig over hele skolen når vi nærmer oss lunsjmåltidet. Hver dag dekkes det til mat på langbord i spiserommet og vi spiser sammen hele skolen, voksne og barn. Det å spise sammen skaper gode relasjoner, det er her de gode samtalene oppstår og alle blir sett. Når vi spiser sammen i fellesskap smaker maten alltid godt og barn som aldri har likt grønnsaker, mener at skolens grønnsaksuppe er verdens beste.

Det å spise sammen skaper gode relasjoner, det er her de gode samtalene oppstår og alle blir sett.

Vårt ønske er at elevene skal få en kjærlighet til naturen og dette gjenspeiler seg i alt vi gjør og det vi omgir oss med. Vi ønsker at de skal kunne forbinde seg med alt som kravler og kryper i jorden og se hvordan maten blir til. Slik oppstår en kjærlighet til verden, gjennom deltagelse og ekte sanseopplevelser. Der de yngste elevene undrer seg over meitemarkene som kryper rundt i de små barnehendene, blir naturfaget sakte forvandlet fra undring til forståelse av naturen jo eldre barna blir.

VI VOKSNE ER FORBILDER i alt vi gjør og i hvem vi er. Det er mye god pedagogikk når en voksen bøyer seg ned og plukker opp søppel i skolegården og går over til søppelhuset og kaster det i riktig sortering. Hos oss har de voksne et ekte engasjement for nærhet til naturen, ikke kun som et ukesprosjekt, men som en grunnholdning som lever i kollegiet og skolen gjennom hele året. Vi er så heldige at vi har både kokk og gartner som medarbeidere i skolen. Skolen er innredet med brukte møbler og interiør, vi velger miljøvennlige løsninger på alt fra interiørmaling til leker. Til og med skolepulter til elevene har vi fått kjøpt brukt. Det skal i tillegg være hyggelig inne på skolen og grønne planter finnes i alle rom.

Hurdal Steinerskole har en visjon om å være en skole for livsglede, lek og læring. Vi vektlegger tverrfaglighet og bruker aktivt matlaging og skolehagen i undervisningen i de fleste fag. Vårt ønske er å gi våre elever en dyp respekt for naturen, samt en dannelsesvei som innebærer bred fagkompetanse og glede ved å lære.

Barna henter kål fra hagen
Tidlig om våren be-gynner planleggingen av hvordan skolehagen vår skal bli.

Yngvil Samuelsberg Thomassen, gartner og faglærer forteller om skolehagen:

SKOLEN VÅR
er ganske nyetablert, og oppbyggingen av skolehagen er et pågående prosjekt. Det første året ble mye struktur laget, med pallekarmer, gjerder og pergola. Nå i skolens andre år er fokuset å bygge opp jorden. Vi bruker for det meste stedlig jord som vi forbedrer med vår egen kjøkkenkompost. Det første året brukte vi varmkompost, som ble stelt og vendt og blandet inn med vissent løv fra området. Dette ble gravd ned i bedene om høsten, rundt samme tid som vi satte hvitløk.

Vi voksne er forbilder i alt vi gjør og i hvem vi er.

Vinterstid gikk vi over til å bruke store dunker og lage bokashi-kompost. Denne typen kompostering er veldig fleksibel, og omdanningsprosessen går svært raskt når komposten først får kontakt med jord om våren. Denne komposten graves direkte ned i jorden når telen har gått. Bokashi er også kjent for å være ekstra rik på mikroorganismer, som er det som hjelper plantene med næringsopptaket. Slik er planen for å få ekstra frodige og store grønnsaker i år.

VI HAR FÅTT STØTTE til lokal overvannsdisponering gjennom Grønt Fond Hurdal. Støtten skal vi bruke til å føre regnvann fra skolens tak i en tank, som går til å vanne skolehagen. Dette er fornuftig bruk av ressursene, og vil lette trykket betydelig på både vannregning og vanneplaner i ferien.

Området for skolehagen vår har ligget brakk i mange år. Det har gjort at blant annet lupiner har fått etablere seg godt på store deler av hagen. Dette er krevende å bli kvitt, og å luke bort fra bedene kan bli en stor utfordring. Vår plan for å få etablert hage på dette området er å ikke grave her, men heller å dekke godt til med papp som vi har samlet opp gjennom året, og å bestille et godt lass med flott kompostjord fra vårt nærmeste gjenvinningsanlegg; ØRAS. Komposten legger vi oppå pappen, for å forme bed. Denne jorden er også helt fri for ugressfrø, og det er en stor fordel når man skal anlegge en ny hage.

MELLOM BEDENE har vi flere alternativer. Pappen må dekkes godt, for å kunne bekjempe lupinene. Vår plan er å kontakte lokale arborister, og høre om vi kan få levert flis fra dem. Arborister (trepleiere) feller trær, fliser dem opp på bilen sin, og må betale for å få levert flisen på gjenvinningsstasjon som avfall. Så som regel er arborister mer enn villige til å kjøre noen ekstra kilometer for å levere store lass med flis på døra, helt gratis. Et annet alternativ er saueull. Det er ikke uvanlig at sauebønder har et stort overskudd med ull etter klipping om våren, og ull er et flott og slitesterkt materiale som egner seg helt utmerket til å dekke ganger mellom bed med. Det kan også brukes som dekke på selve bedene.

Brnehender planter frø i jorda
Vi bruker for det meste stedlig jord som vi forbedrer med vår egen kjøkkenkompost.

Så er det alle randsonene på tomten vår. Det er mange områder som ikke egner seg for ettårige grønnsaker, men som vil være helt fine til de flerårige grønnsakene. Disse er ofte skyggevekster, som kommer igjen år etter år, og som oftest er klare til å høstes om våren. Eksempler på disse er blant annet hosta, storkonval, strutsevinge og dagliljer. Slik håper vi å kunne tilby elevene mange spennende smaker og vakre planter å glede seg over gjennom skoleåret.

SPØR DU EN skolestarter om å tegne sin drømmeskole, vil man nesten alltid få en tegning av en hage som svar. Vi håper å kunne nærme oss barnas drømmer med vår naturnære tilnærming. Skolehagen kan brukes i alle fag, og er et deilig sted å være!

Flere artikler