Økologisk digitalt

13.12.2016
Nordmenns liv digitaliseres. Det som skjer på nettet tar en stadig større plass - og får dermed mer innflytelse. Vi tok en tur på nettet for å se hvordan dagligvarekjedene og deres leverandører viser fram på økologisk mat på web. Vi skal være forsiktige med å kåre vinnere, men fant absolutt noen favoritter.

Kampen om dagligvarekundene skjer kanskje fortsatt mest i butikken, men den digital markedsføringen blir stadig viktigere. Dagligvarekjedene og deres leverandører av merkevarer kappes om å være mest synlig med produkter og profil. Økologisk mat er holdt fram som satsingsområde for alle kjedene det siste året. Vises det igjen på hjemmesider og i kundeaviser?

Et lite ps: Det ligger i nettets flyktige natur, at denne saken, i større grad en de fleste andre, er ferskvare.  Mye kan ha skjedd siden vår nettvandring. Sjekk selv.


Coop Norge
Forsiden har under menypunktet Om Coop/Miljø to greie og korte saker om hhv. produkter (Änglamark-serien) og om økologisk landbruk. I tillegg er det et eget menypunkt under Våre egne merkevarer om Änglamark. Her ligger mye fin informasjon.  Søk gir over 80 treff på økologisk. Sakene kommer i vilkårlig rekkefølge, så det er vanskelig å finne fram. Antall under de enkelte profilhusene oppgis: Mega(40), Coop(33), Extra(8) og Marked(1).

Mega-butikkene skiller seg ut fra Coops øvrige profilhus. De har innholdsrike hjemmesider, men synlighet for økologisk på forsiden varierer betydelig. Vi fant to saker: om hvorfor velge økologisk kylling og hvorfor velge økologisk kjøtt. Med 40 treff på øko-søk, viser de tydelig at de vil noe med økologisk mat.

De siterte også Anders Viestad: "Barn skjønner økologi bedre enn mange voksne. De blir ikke redde av å se et eple som ikke er sprøytet, slik mange voksne gjør". Den elektroniske kundeavisen hadde også mange økologiske produkter.  Vi bet oss spesielt merke til nyheten Änglamark økologisk kylling fra Hardanger.

Verken Extra eller Prix viser fram økologisk på forsiden. Søk gir treff på Extra som beskrevet over, blant annet om produktnyheter, men på Prix.no er det ingen treff. På Facebook-siden til Coop Mega vises ø-merke og ordet økologisk i bildet på forsiden. Søk på økologisk gir mange treff på saker med oppskrifter, men vi finner ingen filmer.


NorgesGruppen
Søk på NorgesGruppens startside gir 37 treff på økologisk. Disse er i hovedsak nyhetssaker. Vi finner ingen artikler om økologisk på startsiden eller i menyene, men med bakgrunn i øvrig innhold på siden, er det heller ikke naturlig å forvente. Tilfeldigvis ligger en dagsaktuell sak om at Fairtrade vokser mest i lavpriskjeden Kiwi. Den har bilde av dobbeltsertifiserte bananer; Ø- og FT-merket.

Menys hjemmeside har et stort banner med Økologisk på forsiden (en hånd med epler) og under dette en rekke flotte saker. Både temaer, tekst, bilder og presentasjon bygger opp under verdien av økologisk mat og at Meny virkelig satser på dette. Imponerende og noe å strekke seg etter! De har også en flott sak om økologiske egg på verdens eggdag 14. oktober. På Facebook finner du i allfall to filmer: en om grisene til Heinrich Jung og en om hvorfor økologisk.

På Kiwis startside finner vi ikke noe om økologisk, men søk gir treff i 8 artikler. På FB er det ingen synlig øko, men søk gir en del treff.  De fleste av disse er fra 2012, trolig da Kiwi forsøkte en satsing på økologisk mat.


Rema 1000

På startsiden ligger en annonse for nyheten Økologisk Sørlandschips høyt opp.
Der finner du også en fin sak om landbruk på dyrenes premisser. Søk på økologisk gir treff på 12 artikler og 9 oppskrifter. For historiens skyld tar vi med en sak der Rema testet priskutt på økologiske varer i 2010, og en ny sak om årets satsing sammen med TINE på å gjøre det enklere å velge økologisk. På Facebook ligger det flere fine filmer om økologi.


TINE
TINEs startside har link til økologi under menypunktet Samfunnsaktøren. Her ligger en innledende artikkel Melk fra økologiske TINE-gårder, og herfra går du videre til tre fine saker:

- 8 fakta om økologisk melkeproduksjon

- Hva er melkebondens metoder

- Norsk melk i verdenstoppen (med økologiske krav til dyrestell)

Videre nedover har økologisiden tre saker der vi møter økologiske produsenter og kan se tre filmer fra økologisk hverdag på Hørsund gård i Løten, Ingdal Øvre i Agdenes og Bjølsund går i Rygge. I tillegg 24 fristende økologisk oppskrifter.  Hadde vi gitt terningkast, hadde TINE fort fått en god femmer. TINE er også gode med øko på Facebook, både filmer og andre postinger.

Nortura
Under overskriften Trygge råvarer fra norsk bønder ligger menypunktet Økologisk landbruk, godt synlig på startsiden. Klikk der og du kommer til en grei og kortfattet beskrivelse som avsluttes med linker til Prior og Gildes produkter. Priors link virket ikke den dagen vi prøvde, men det hadde neppe ledet til noe annet enn økologiske egg? I linken til Gilde lå 16 fristende produkter. Eneste avviket her var at de fire nyhetene som ble lansert i september, ennå ikke hadde fått bilde. Nortura satser ikke på økologisk på Facebook.

BAMA
Økologisk vises ikke på startsiden eller i menyen.  Søk gir 5 treff, men ingen av sakene beskriver hva øko er. En kort sak handler om at økologisk andel vokser, to handler om plantevernmidler, en om tilbakekalling av salatblandinger og den siste om emballasje. I den siste er økologisk med i et spørsmål om Hvorfor emballeres økologiske produkter? Svaret er kanskje av interesse for flere:

"Regelverket for salg av økologiske frukt og grønt-produkter krever god dokumentasjon på at lovverket følges. Det er også strenge krav om å skille mellom konvensjonelt dyrkede produkter og økologisk dyrkede produkter. Derfor emballeres nesten alle økologiske produkter i forbrukerpakning før salg".

Bama er en stor aktør på økologi innenfor sitt område, men det synes ikke, verken på hjemmesiden eller på Facebook. Vi hadde definitivt forventet mer.

Gartnerhallen
Gartnerhallen har ikke egne produkter, men er likevel en sentral og stor aktør innenfor frukt, bær og grønt. Økologisk vises ikke på forsiden eller i menyer bortsett fra en sak under Aktuelt som handler om at de trenger flere øko-produsenter. Søk på økologisk gir bare 6 treff, og eneste relevante sak her er den samme som under Aktuelt. Vi hadde håpet på litt mer.

Felleskjøpet
Felleskjøpet henvender seg som Gartnerhallen mot bonden, og er ikke markedsaktør på samme måte som TINE og Nortura. Likevel har de butikker og varer for alle, men fokuset her er ikke på mat. Økologisk er ikke synlig på startsiden eller i undermenyer. Søk på økologisk ga hele 87 treff. Av disse er 43 på produkter, 29 på artikler og 15 på temasider (hjemmesider for kornmottakene). Bare 4 av de 29 treffene på artikler vises. Forbigående feil (som også forekom på andre sider)?

Norgesmøllene (Møllerens)
Møllerens har en fin og innholdsrik startside, men økologisk er ikke synlig og omtales heller ikke i menypunktene Samfunnsansvar og Miljøansvar. Søk på økologisk gir bare treff på 2 produkter; de økologiske variantene av siktet og grovt sammalt hvetemel. Med bakgrunn i den nylige lanseringen av Møllerens ØKOlogiske er det litt overraskende.



Oppsummering

Vi håper ingen blir fornærmet over at vi holder fram TINE og Meny som to verdige vinnere av prisen for digital økologi. De gir konkurrentene noe å strekke seg etter og fortjener heder og ære for det.

Dagligvarekjedenes kundeaviser, som nå stort sett publiseres elektronisk, er også en viktig del av bildet. Vi har fulgt litt med på hvor mye plass økologisk mat får her. Det varierer betydelig, men vi hadde ønsket mer uansett kjede. Den som abonnerer, kan vurdere selv.

For de som ikke bare vil lese om økologisk mat på nett, men også handle, er mulighetene stadig bedre. I nettbutikkene er det ekstremt lett å få oversikt over de økologiske varene, og mange av dem begynner etterhvert å få et godt utvalg. 123Levert AS er ledende på økologisk, men Kolonial.no, Rett hjem og marked.no satser også.


Tekst: Jens Petter Homleid

Foto: Coop Norge

Annonsører

Samarbeidspartnere